ב CoLeague אנחנו עושים חיבור בין הרובד הצוותי ובין שאלות שקשורות לדינמיקה בתוך הנהלת הארגון.
זה חיבור שהוא לא טריוויאלי.
החיבור הזה מניח שלמעשה ההנהלה היא צוות.
זו אולי נראית הנחה די טיבעית אבל האמת המצערת היא שבלא מעט ארגונים מה שמגדיר את ההנהלה הוא לא היותה צוות אלא היותה אוסף של אינדיוידולים שמדווחים למנכ"ל או למנכ"לית, ו/או אוסף של בעלי התואר סמנכ"ל.ית, ואם לסכם את שתי האפשרויות האלה - 'הנהלה' זה שם של ישיבה.
למעשה, ההגדרה הבסיסית של צוות היא באמצעות המשימה המרכזית שהוא נדרש לבצע. משימה שהיא מובחנת ממשימות אחרות ששיכות לגופים אחרים.
כלומר, המשימה של ההנהלה לא יכולה להיות, למשל, זהה למשימה של הארגון. היא גם לא יכולה להתחבא מאחורי הגדרה כללית כמו "לגרום לארגון כולו לבצע את המשימה המרכזית שלו".
כדי להיות צוות, ההנהלה צריכה משימה מוגדרת ומובהקת. המנכ"ל או המנכ"לית יכולים להחליט שההנהלה היא לא צוות והם יתנהלו מול כל אחד ואחת מחברי ההנהלה באופן אישי - זו אפשרות.
זו אפשרות שאמנם מוותרת על הכח והפוטנציאל של צוות ההנהלה כגורם ארגוני משמעותי אבל היא עדיפה על ניסיון לגבש בכח אנשים שלא מרגישים שיש להם משימה שקושרת אותם אליה.
לכן כשאנחנו עושים את החיבור הזה בין 'הנהלה' ו'צוות' אנחנו צריכים לקחת בחשבון את המשימה המרכזית של הצוות. משימה שהצוות מגדיר לעצמו ומודד את עצמו למולה.
היחודיות של המשימה המרכזית של ההנהלה כצוות וההבחנה בינה לבין המשימה של כל אחת מהיחידות, שחברי וחברות ההנהלה מובילים, גוזרת תפקיד חדש ומובחן - חבר.ת צוות ההנהלה.
הגדרת התפקיד של חבר.ת הנהלה שונה מזו של סמנכ"ל לענייני דבר זה או אחר.
גם אם אלו אותם אנשים שנושאים את שני התפקידים האלה - התפקידים האלה שונים ומובחנים זה מזה.
מנהלים של יחידות ארגוניות (למשל: סמנכ"לית תפעול, סמנכ"ל מכירות וכיו"ב) נמדדים על ההובלה של המשימה המרכזית של היחידות שלהם. לעומת זאת בשבתם כחברי הנהלה הם נמדדים על תרומתם למשימה המרכזית של ההנהלה.
קורה לא פעם שהמובחנות הזו בין התפקידים השונים מטושטשת ולא ברורה.
למה?
כי היא לא סימטרית. סמנכ"לית פיתוח למשל היא ב 90% מנהלת של הפיתוח ורק 10% חברת הנהלה.
הצמיחה וההתתפתחות הניהולית היא כמעט תמיד על הציר של מנהל או מנהלת של קבוצה בארגון עם המבט לתוך הקבוצה הזו. התפקיד הרוחבי מקבל הרבה פחות תשומת לב.
הרכיב הצוותי כרוך בטשטוש הגבולות בין חברי ההנהלה, הוא מזמין עיסוק בפוליטיקה ארגונית, הוא עשוי להיות כרוך בקונפליקטים - אלו דברים שבהרבה ארגונים מעדיפים להתרחק מהם.
מכאן נכון להתייחס ליחסים שמתקיימים בצוות.
בין אוסף של אנשים שצריכים להניע יחד משימה משותפת נוצרת דינמיקה גלויה וסמויה שמשפיעה על איכות עבודת הצוות.
ההצלחה של הצוות לקדם את המשימה המרכזית שלו תלויה בצורה מוחלטת בטיב היחסים שמתקיימים בין חברי הצוות לבין עצמם ובינם לבין המשימה המרכזית שלהם כצוות.
בתכנית הסמנכלים של CoLeague אנחנו חוקרים ומנתחים את מה שקורה בחדר ההנהלה דרך שלושה אספקטים.
האספקט הראשון הוא המרחב הגלוי בו נתייחס למה שקורה מעל לפני השטח.
האספקט השני הוא הדינמיקה הסמויה שמתרחשת מתחת לפני השטח.
האספקט השלישי הוא התפקיד הלא פורמלי שמביאים איתם חברי ההנהלה והאופן בו הוא משפיע על התפקוד של ההנהלה.
Comments